«مجردها» از تجربه‌شان گفتند
تاريخ : جمعه 22 فروردين 1393 | 10:19 | نويسنده : سید جواد

12-1043.jpg

 

«مجردها» از تجربه‌شان گفتند

نمایش «مجردها» نوشته دیوید فوئنکینو به کارگردانی پوران مرادی با وجود آنکه در فضایی کمدی می‌گذرد و موقعیت‌های طنز آمیزی را برای تماشاگران ایجاد می‌کند، از منظری هم واکاوی و نقدی بر تکنولوژی و ابزارهای جهان مدرنی است که احساسات و درونیات انسان‌ها را تحت‌ تاثیر قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه خبری مردم آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،  امیر کربلایی‌زاده که تجربه بازی نقش‌های مختلف و به خصوص نقش‌های کمدی را در کارنامه بازیگری خود دارد در کنار فاطمه امینی دو بازیگر نمایش «مجردها» هستند از تجربه حضور و بازی‌شان در این نمایش سخن گفتند، نمایشی که آخرین روز اجرایش را سپری می‌کند.

 

کربلایی‌زاده که در اولین تجربه کارگردانی همسرش پوران مرادی بازی می‌کند درباره چگونگی حضورش در این نمایش گفت: نمایش «مجردها» محصول گروه «هنرپیش» به سرپرستی خودم و به کارگردانی خانم پوران مرادی به صحنه رفت.

 

وی یادآور شد: پیش از اینکه در این کار قرار شود نقش «میشل» را بازی کنم سعی کردم فضایی را آماده کنم که کارگردان کار، که اولین تجربه حرفه‌ای‌اش در زمینه کارگردانی است، بتواند آزمون و خطا کند تا روند کارگردانی به درستی انجام شود.

 

او افزود: این نمایشنامه توسط خانم مرادی برای اجرا در بخش «نسل نو» جشنواره فجر که فرصتی برای امتحان بچه‌های جوان‌تر است ارائه شد و بعد پذیرفته شدن کار، نقش میشل را به من پیشنهاد دادند و من هم نقش را دوست داشتم.

 

این بازیگر با اشاره به مضامین این نمایش عنوان کرد:دوران تجرد و تکنولوژی و مدرنیته که باعث شده است احساسات آدم‌ها تحت تئاتر دنیای مدرن قرار بگیرد، مخصوصا در هزاره سوم که آدم‌ها در حال دور شدن بیشتر از یکدیگر هستند. انواع و اقسام نرم‌افزارهای جدید آدم‌ها را منزوی‌تر کرده، آدم‌های در دنیای جدید سعی می‌کنند به صورت مجازی با هم ارتباط بر قرار کنند تا حقیقی. در واقع همین موضوع دستمایه کمدی «مجردها» شده است.

 

کربلایی‌زاده درباره داستان «مجردها» گفت: داستان درباره پیر دختر و پیر پسری است که در یک بنگاه ازدواج کار می‌کنند. بنگاهی که زمانی خیلی شلوغ بود و می‌توانسته آدم‌ها را به هم وصل کند، اما حالا به خاطر آمدن اینترنت و برخی شرایط روی به تعطیلی کشیده شده است، این دو نفر هم بعد از مدتی از اول مرد و بعد هم زن از این کار اخراج می‌شوند و به یک بنگاه طلاق می‌روند و آنجا مشغول بکار می‌شوند. چون آنجا بازار کار خیلی قوی است و تازه در آنجا می‌توانند برای اولین بار احساساتشان را به هم بیان کنند و در بنگاه ازدواج با هم ازدواج می‌کنند.

 

بازیگر نمایش «مردکشی، زن‌کشی» با اشاره به اینکه چه اقدامی برای برقراری ارتباط بهتر مخاطب ایرانی با این متن انجام داده است، ادامه داد:‌ به عنوان مثال بعضی لطیفه‌های انگلیسی هستند که به نظر ما ایرانی‌ها خیلی بی‌مزه می‌آید، وقتی ما یک لطیفه انگلیسی را دقیقا مثل خودش تعریف می‌کنیم اشتباه است بلکه باید آن را در فرهنگ خودمان بیاوریم و آن را بومی کنیم تا مردم خودمان با آن ارتباط برقرار کند و خودش را در آیینه اثر ببیند.

 

وی ادامه داد: به خاطر همین در قسمت‌هایی تغییراتی دادیم و در بعضی قسمت‌های نمایشنامه هم به دلیل آنکه خیلی وارد ممیزی می‌شد و نمی‌توانستیم آن‌ها را در ایران اجرا کنیم، ما هم پذیرفتیم، آن قسمت‌ها را حذف کنیم. با این حال فکر می‌کنم فضای نمایش به گونه‌ای است که تماشاگر آن را دوست داشته است گرچه من منکر نمی‌شوم که این نمایش کار یک کارگردانی کار اولی است، با وجود اینکه بازیگران‌اش بازیگری مثل من باشد که سال‌های زیادی تجربه حضور در جشنواره‌ها و سالن‌های مختلف را دارد، تمام تلاشم این بوده که درصد دخالتم کمتر باشد و بگذارم کارگردان آزمون و خطا کند.

 

بازیگر نمایش «نظمیه زنان» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش‌ها و سختی‌های نقش کمدی اظهار کرد: چقدر زمانه پیشرفت می‌کند و دنیا مدرن‌تر می‌شود تکنولوژی به سمتی می‌رود که آدم‌ها ذاتی‌ترین خصوصیت‌شان را از دست می‌دهند، مثل راحت خندیدن، راحت گریه کردن. گفتن دوست دارم راحت، فریاد زدن راحت. آدم‌ها در این شرایط قالب مکانیکی به خود می‌گیرند و چارچوب‌های مشخصی پیدا می‌کنند و در این شرایط خنداندن آدم‌ها کار سخت‌تری می‌شود.

 

کربلایی‌زاده افزود: برای همین شما به عنوان بازیگر باید خودت را به روز کنی و در زمینه کمدی شاخص‌ها و نگاه متفاوت‌تری نسبت به نقش داشته باشی تا بتوانی فضاسازی به روزتری هم داشته باشی.

 

این بازیگر درباره برخی از ویژگی‌های نقش «میشل» در نمایش‌«مجردها» گفت: نقش میشل در این کار نقش سختی است. میشل آدمی است که ما به او می‌خندیم ولی او در درون خودش شوخی ندارد و یک فریاد بلند است و کاملا جدی است اما در موقعیت‌های طنزآمیز قرار می‌گیرد، در واقع ما گاهی اوقات به بیچارگی،‌ تنهایی و بدبختی این آدم‌ می‌خندیم.

 

این بازیگر با اشاره به اینکه سعی کرده است در «مجردها» از کمدی کلامی فاصله بگیرد ادامه داد: این نقش خیلی سخت‌تر از نقش‌هایی است که خیلی راحت با الفاظ بازی می‌کند یا از طنز بزن برویی استفاده می‌کند. نقش «میشل» خیلی متمرکزتراست، باید از جنس این آدم‌ها باشی یا این آدم‌ها را بشناسی و یا با گوشه‌ای از زندگی‌شان همراه باشی تا بتوانیم با نقش همراه شوی. تلاش ما این بود که در این کار به سمت هزل و پوچ نرویم و نخواستیم تماشاگر به هر قیمتی بخندد.

 

او ادامه داد: تلاش کردیم به دیالوگ‌های متن وفادار باشیم. بعضی از دوستان شوخی‌های این کار را جنسی تلقی کردند در صورتی که این عین خود متن بود و در متن خیلی پا را فراتر گذاشته بود و ما خیلی آن را کم کردیم.

 

او با اشاره به صحنه‌ای از نمایش که در تاریکی کامل می‌گذرد، توضیح داد: در این کار یکی دو صحنه وجود دارد که کمتر کارگردانی ریسک می‌کند آن را کارگردانی کند مثل صحنه تاریکی که برای مخاطب غافل‌گیرکننده است، این صحنه که کاملا در تاریکی می‌گذرد حدود 9 دقیقه طول می‌کشد.

 

او افزود: ما منتظر بودیم تا بازخوردهای مخاطبان را از این صحنه ببینیم ولی خوشبختانه درصد کسانی که با این صحنه ارتباط برقرار کرده بودند و آن را جسورانه می‌دانستند خیلی بیشتر از کسانی بود که آن را دوست نداشتند. ما می‌خواستیم یک صحنه کاملا در تاریکی بگذرد البته همین صحنه در متن وجود دارد و ما هم سعی کردیم کاملا این صحنه را در تاریکی بازی کنیم و فکر می‌کنم برای اولین بار بود در نمایشی این اتفاق می‌افتد و من درکارهای دیگر چنین اتفاقی را ندیده بودم.

 

کربلایی‌زاده همچنین تصریح کرد: بعضی‌ها علت این تاریکی را نمی‌دانستند اما خیلی واضح بود، ما 6 صحنه دیگر داریم که در روشنایی و عدم احساس می‌گذرد. اما دقیقا جایی احساس مطرح می‌شود که چشم ظاهر بسته می‌شود و باید با چشم دل آن را ببینی، ما می‌خواستیم چند لحظه تماشاگر چشم دلش را ببندد و با چشم درونش نمایش را ببیند.

 

این بازیگر درباره شروع اجرای «مجردها» در ماه اسفند و همچنین بازخورد مخاطبان گفت: ما دوست داشتیم اجرایمان تمدید شود ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌تواند، بیافتد. چون طبق قانون کسانی که در بخش نسل نو حضور داشته‌اند بین دو تا سه هفته می‌توانند اجرا داشته باشند، معمولا کمتر گروهی این ریسک را می‌کند که در نیمه دوم اسفند اجرا برود و چون مردم دنبال خرید عید هستند ولی ما با این وجود، روزهایی داشتیم که تماشاگران روی زمین و پله‌ها نشسته بودند.

 

وی افزود: وقتی در یک نمایش جمع اضداد باشند یعنی آدم‌هایی باشند که نمایش را دوست داشتند و آدم‌هایی باشند که دوست نداشتند شما بدانید که قطعا یک نمایش کار کردید، چون اگر نمایشی باشد که همه از آن متنفر باشد یا همه دوستش داشته باشند، من یه خورده به آن شک می‌کنم، چون معتقدم آدم‌ها باید از زاویه‌های مختلف نمایش را ببیند.

 

کربلایی‌زاده در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن ابراز امیدواری از ایجاد فرصت برای کارگردان‌های جوان‌تر گفت: سال 76 که من وارد تئاتر حرفه‌ای شدم سالن‌های تئاتر در اختیار چند هنرمند بزرگ تئاتر بود و به خاطر سالن‌های خیلی کمی که وجود داشت امکانی برای حضور جوان‌ها و نشان دادن خودشان در مجموعه تئاتر شهر وجود نداشت اما امروز به دلیل وجود سالن‌های متعدد و مدیران مختلف این اجازه به جوان‌ترهایی که کارهای خوبی انجام می‌دهند داده شده تا بتوانند خود را نشان دهند.

 

بازیگری در کار طنز مثل راه رفتن روی طناب است

 

فاطمه امینی دیگر بازیگر «مجردها» که نقش «سیلوی» را بازی می‌کند درباره حضورش در این کار گفت: وقتی متن را خواندم خیلی آن را دوست داشتم و خوشحالم که در کنار افراد این گروه کار می‌کنم چون تجربه‌های بسیار زیادی بدست آوردم.

 

او درباره سختی نمایشنامه‌های کمدی خارجی برای اجرا ادامه داد: زمانی که بازیگری یک نقش ایرانی را بازی می‌کند خیلی برایش راحت است چون با آن فضا و آدم‌ها کاملا آشنا است اما در کارهای خارجی که طنز باشد و نوعی تلخی و فانتزی هم در آن وجود داشته باشد کار بازیگر سخت‌تر و متفاوت‌تر می‌شود.

 

این بازیگر افزود: من شخصا برای اینکه به نقش «سیلوی» برسم خیلی تلاش کردم چون در صورت یک اشتباه، کوچک‌ترین حرکت‌اش بیرون می‌زند برای همین باید خیلی حواسم را جمع می‌کردم که با حضور آقای کربلایی‌زاده به عنوان پارتنر توانستیم تا حدی این نقش را دربیاوریم.

 

امینی تصریح کرد: فکر می‌کنم بازیگری راه رفتن روی طناب است و طنز هم کار را سخت‌تر می‌کند و کوچک‌ترین حرکت اشتباه باعث می‌شود لودگی بوجود بیاید و یکسری بخندند و یکسری هم تعجب کنند که امیدوارم در این کار به لودگی نرسیده باشم.

 

او درباره استقبال تماشاگران در مدت اجرای این اثر گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از کار اتفاق افتاد. حتی در روزهای آخر اسفند که مردم اصولا خیلی کمتر به تئاتر می‌آیند، تماشاگرانی بودند که روی زمین کار را دیدند.

 

به گزارش ایسنا، نمایش «مجردها» نوشته دیوید فوئنکینو به کارگردانی پوران مرادی تا روز جمعه 22 فروردین ساعت 18 در تالار «سایه» مجموعه تئاتر شهر به اجرایش ادامه می‌دهد.

 

 

http://media.isna.ir/content/11-1275.jpg/4


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: نمایش،اجرا،مجردها,